Diaspora

Spørsmålet om hva «diaspora» betyr ble fremmet til DiasporA Tamil Archives på arrangementet den 15. september 2022. Begrepet er observert som nytt blant grasrotnordmenn. Med Nichola G. Stephen, Dhayalan Velauthapillai, Macwin Yogendran hadde vi stor glede å delta i paneldiskusjonen på det norske arrangementet, «det tamilske Bergen», arrangert av Det Vestnorske Teateret og Memoar. Panelet ble ledet av Bjørn Enes fra Memoar. Selv om arrangementet feiret tamilsk historie i Bergen, ser DiasporA Tamil Archives arrangementet som en anerkjennelse av historien til den tamilske diasporaen over hele Norge. Det er også bemerkelsesverdig at arrangementet fant sted i Bergen, hvor Antony Rajendram landet for 66 år siden som også har 90-årsjubileum i år. Arrangementet ble feiret med kulturinnslag av Annam Dance og elever fra Annai Poopathi Tamilsk Kultur Senter i Bergen.

Kulturinnslag hadde en blanding av dans, sang, musikk og taler. Salvi Mohaneswaran ga en tale om Thirukkural (gammel tamilsk litteratur). Arush Ramesh ga en tale om 27. november, den dagen hvert år tamilere over hele verden minner nasjonale helter som kjempet for tamilenes rettigheter på Sri Lanka. Jenter fra Annam Dance, ledet av Nichola G. Stephen ga en opplevelse av tamilsk dans og musikk. Sist, men ikke minst Abinaya Tharmalingam sang en vuggesang sunget av en far til sin datter. Hele kulturkvelden ble ledet av Frøydis Århus, leder på det Vestnorske Teateret. I en samtale opplyste hun at dette er første gang det tamilske språket høres i Det Vestnorske Teateret.

Panel diskusjonen ga et smakebit av hvem det tamilske Bergen er. Den representerte også en blanding av første- og andre generasjons-tamilere. Panelet snakket om undertrykkelse, migrasjon, identitet, behov for identitet, søk etter tilhørighet.

Tema om hva «diaspora» betyr, og samfunnsbehovet som trigget oppstart av DiasporA Tamil Archives ble også tatt opp i panel diskusjonen. Begrepet “diaspora” betyr en gruppe mennesker som er spredt over hele verden fra deres kjerneregion, kjent som deres hjemland. Det er en tvungen migrasjon for å redde deres liv og eksistens. Den andre delen av en diasporisk karakteristikk er å bevare og praktisere deres innfødte kultur, historie og språk som deres identitetsformue. Eelam tamilere (Tamiler fra Eelam som i dag heter Sri Lanka) har disse to komponentene som gjør dem til en “tamilsk diaspora”. Men tamilsk diaspora, for eksempel i Norge, integreres også samtidig i vertslandet, som har blitt et hjemland for tredje og fjerde generasjon tamiler. Alle de tre deltakerne i paneldiskusjonen, som er Bergensresidenser ga uttrykk for disse to komponentene. Dette refererte DiasporA Tamil Archives til i sin forklaring på arrangementet.

I senere tide inkluderer begrepet “tamilsk diaspora” også tamiler fra Sør-India. Selv om tamiler fra Tamil Nadu i Sør-India har en frivillig migrasjon for økonomiske, utdanningsmessige eller familierelaterte årsaker, beriker de aktivitetene for å bevare og praktisere tamilsk kultur, historie og språk.

Dagen, 15. september, da spørsmålet om «diaspora» ble fremmet har også en intuitiv betydning. Her er derfor en utvidet forklaring på spørsmålet hvor vi også minner Lt. Col. Thileepan. Han er en av mange som har blitt kilden for vår diasporiske identitet. Thileepan var medisinstudent og leder av frigjøringsbevegelsens politiske avdeling i Jaffna. For 35 år siden gikk han gjennom en sultestreik fra 15. til 26. september 1987 med fem krav til den indiske og srilankiske regjeringen.

  • trekke tilbake singalesiske hærleire fra tamilske områder,
  • suspendere alt rehabiliteringsarbeid inntil dannelsen av en midlertidig (tamilsk) regjering for de tamilske hjemlandet,
  • stoppe den fortsatte singalesiske koloniseringen i det tamilske hjemlandet,
  • stanse etableringen av singalesisk bemannede politistasjoner i tamilske områder og
  • løslate alle internerte holdt under loven om forebygging av terrorisme (Prevention of Terrorism Act).

Perioden mellom juli 1983 til juli 1987, kjent som Eelam War I, var den innledende fasen av den væpnede konflikten mellom Sri Lankas militære styrker og Liberation Tigers of Tamil Eelam. Dette var perioden da en masseeksodus av tamiler ble tvunget til å forlate deres hjemland. Selv om et lite antall Eelam-tamiler hadde tidligere migrert frivillig på grunn av økonomiske, utdanningsmessige eller familierelaterte årsaker, dannet masseutvandringen tittelen “Tamil diaspora” og gjorde den internasjonalt kjent. Dessverre, i september 1987, selv etter fredsavtalen, «Indo-Sri Lanka Peace Accord», mistet Lt. Col. Thileepan livet på grunn av mislykket forsikring av rettighetene til tamilere. I dag etter 35 år er kravet til Thileepan fortsatt presserende for tamilere i Nordøst-Sri Lanka (Tamil Eelam).

Frøydis Århus, leder på Det Vestnorske Teateret. Foto: Julius Antonipillai, Norway Radio Tamil (15.09.2022).

Mer informasjon

Det tamilske Bergen på Det Vestnorske Teateret
Om “det tamilske Bergen” på Bjørn Erneses hjemmeside
Tamil siden på Memoar
Facebook event om “det tamilske Bergen”

புதுப்பிப்பு│Update: 20.09.2022

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: